Nog véél meer zeehonden

22 juli 2016

Omdat gisteren het internet in héél Zeeland eruit lag (muizen? Onweer? Een kromme byte?) konden we gisteren in het restaurant niet pinnen (wie heeft er tegenwoordig nog  contante pegulanten bij zich?). Geen nood, we mochten het gewoon thuis overmaken. Geen onderpand, geen adres, gewoon vertrouwen. Fantastisch.

Wat helaas dus ook niet kon: bloggen. En dat terwijl ik popelde om het verhaal van gisteren te vertellen.
Frank vertelde aan Maarten (van "Waterfront Charters") dat we  één zeehond gezien hadden.
Toen hebben wij van hem de coordinaten gekregen van de chillplek van de zeehonden in de Oosterschelde: "Vondelingsplaat" een reusachtige zandplaat midden in de Oosterschelde ten oosten van de Zeelandbrug.
Bij eb valt deze zandplaat droog en dan gaan de zeehondjes van de Oosterschelde effe uitrusten.
Laagtij was gisteren maximaal om 11uur. Dus vroeg uit de veren en óp naar de Oosterschelde om 10 uur. Na 1 1/2 uur kwamen wij aan. Wat een beloning.

Op één punt van de Vondelingsplaat lagen ze op een kluit, Minstens 38 stuks. Dikke, dunne, oude en jonge. Luie, actieve, nieuwsgierige, slapende, zwemmende. Over het algemeen erg relaxed.
Motor uit en dobberen maar. Zo dobberden wij 4x heen en weer. Bij de derde keer dobberen kwamen andere boten kijken wat wij toch aan het dobberen waren.
Ook de "Beatrix" , een toeristenboot die elke dag bij laagtij de fotograferende en fimende medemens rondvaart.

Wát een schatjes! We hadden allemaal een favoriet. Vooral die jonkies waren favoriet.. Met grote ronde ogen bleven ze ons volgen. Niet bang, gewoon nieuwsgierig en ontspannen.                                                                                                                   Het zullen wel VVV- zeehondjes zijn onderhand.
Zelfs de drone kon ze niet verstoren.

Al met al een erg leuke ervaring om die beessies eens in het "wild" te kunnen meemaken.