Zeeuws Blauw

27 juli 2016 - Leiderdorp, Nederland

Altijd als ik in Zeeland ben (moet je mij horen- dit is pas mijn tweede Zeelandvakantie-) koop ik het glossy tijdschrift "Zeeland": culinair & lifestyle voor levesgenieters; verschijnt in voor- en in najaar. Hierin staan leuke weetjes, festivals, galerietjes, goed eten in Zeeland. Op  cover van nr 10 (lente/zomer 2016) een afbeelding van een aantrekkelijke, beschilderde oester.

Op blz 30 het verhaal achter de beschilderde oester. In Zierikzee woont Dieuwke Parlevliet, een veelzijdige vrouw (predikant, kleuterleidster, dichter, ontwerper en kunstenaar). Zij leidde eens, tbv een internationaal congres, een workshop "make your own souvenir".  De deelnemers moesten op een oesterschelp een werk van een Nederlandse kunstenaar schilderen.

Zelf beschilderde ze in de pauze ook zo'n  oester. Ze gebruikte Delfts blauwe kleuren en zo ontstond bij haar het idee om "Zeeuws Blauwe" oesters te gaan maken. Ze gebruikt ervoor Japanse (grote) oesterschelpen die men voor haar verzamelt.

Ze heeft zichzelf voorgenomen er duizend te maken. Dit naar analogie van de legende dat als je duizend Japanse kraanvogels (origami) vouwt, je een wens mag doen.       De oesters krijgen een mooie finish lak waardoor ze ook bruikbaar zijn als bv schaaltjes. (Zo heb ik mij laten vertellen dat ze voor een restaurant in Zeeland nu schelpjes aan het maken is). Ze doet dit samen met een vriendin "aan de keukentafel".

De schelpen zijn op een aantal verkooppunten in Zeeland te koop. Ik wilde er één voor een vriendin kopen die 50 is geworden, maar ik vond ze zo leuk dat ik er een hele zwik heb gekocht voor in mijn nieuwe kast thuis. Het is werkelijk verslavend. Steeds zie je weer een ontwerp of vorm die je nog niet hebt (klopt, want elke schelp is uniek). Dus ik ben diverse verkooppunten langs geweest: stadsmuseum Zierikzee, boekhandel Goes en Zierikzee enz.

Zoiets begonnen ooit de dames achter het keramiek/aardewerk "Blond", met dat verschil dat dat servies nu machinaal gemaakt wordt en óveral verkocht wordt.

Ik heb wel wat met echte, unieke Zeeuwse dingen. Dit omdat mijn (unieke) grootmoeder (Koops) - Los er geboren is. Nu heb ik met mijn half Nederlands/half Amerikaanse nichtjes de afspraak dat we eens op zoek gaan naar de sporen van deze oma. Wel lastig, want zij is kort na de oorlog gestorven en van haar nakomelingen is alleen mijn generatie nog in leven.

Wie heeft er een idee hoe ik in de sporen van mijn oma Adriana Suzanna Los kan komen?

1. Marian:
    27 juli 2016
    Ik vind de schelpen heel mooi maar ik kan niet via internet kopen.
    Jammer dan.
    Groeten,