Gone with the wind

11 juli 2016 - Kortgene, Nederland

Nee, niet Franks drone is weggewaaid, maar de vaar-dag is vandaag "weggewaaid".
Vanaf windkracht 6 wordt je namelijk niet geacht uit te varen.
Dat wil zeggen, doe je het toch en krijg je averij, dan zijn de kosten voor eigen portemonnee.
Het is nu windkracht 7, buiten huilt de wind om de boot.
Het geratel van stagen tegen masten hoor je niet meer vandaag de dag.Waarom weet ik niet.
Wel het kraken van de landvasten.
Je slaapt er bést op. Een beetje campinggevoel maar dan een beetje anders.
Droger en zo en de eigen wc bij de hand.

Gisteren en eergisteren prima kunnen varen, lekker zonnig, een stoer windkrachtje 5 begeleidde ons.
Natuurlijk heeft Frank zijn drone al uitgeprobeerd.
Was nog wel even een dingetje.
Ik wordt daar plaatsvervangend bloednerveus van.
(Het was maar goed dat Frank in zijn eentje met dat ding tussen de monumenten van New York City door vloog en ik toen niet om de haverklap "pas je wel op!" kon roepen).

Er werd vanaf de boot opgestegen. Daarbij houdt Nathan de drone vast (je kan niet vanaf het stalen dek opstijgen want dan raakt het kompas van slag) en moet hem dan bij voldoende kracht van de propellors loslaten.
De drone had niet in de gaten dat de boot voer, " dacht" dus dat er harde wind stond en gaf automatisch extra gas.
Nathan liet van schrik los, de drone ging stuiterend over het dak, aan de andere kant bijna op zijn kop het water in.
Maar verder alles soepeltjes verlopen.
De drone onthoudt als het ware waar-ie opgestegen is en keert bij onvoldoende batterij daarheen terug.
Maar waar hij opgestegen was, was nu geen boot meer. Alleen maar water.
De drone was al uitgebreid boven Veere toen Frank zag dat de batterij wat leger geraakt was en de dronej naar zijn pick- up plek terug wilde.

Op de "hand" teruggevlogen en vanuit de lucht, nu boot wel even stilgelegd, teruggegrepen door Nathan.
Je maakt wat mee met zo'n ding.
Nee, behalve het gebruikelijke geklungel de eerste dag in de douches (ben je net uitgekleed en sta je verwachtingsvol onder de douchekop doet hij het natuurlijk niet.
En doet hij het eenmaal wel valt natuurlijk je ondergoed op de grond- ook hier geldt de 1 seconde regel-) heb ik zélf nog niet veel enerverends ondervonden.

Ik heb heerlijk in zon en wind op de boeg gezeten, zalig voor het loslaten/ontspannen en een gezond kleurtje.
Bij een eilandje aan wal, ook daar prima ontspannen.
De meegenomen snorkels/flippers en duikstaven nog niet gebruikt.
Na het steken van een teen in het water en ook na het zien van enkele prachtige doch stekelige kwalletjes van zwemmen nog even afgezien.
Wel het luchtbed volgeblazen, maar alleen nog op het vaste land gebruikt.

Welnu, het wordt tijd om een Zeeuws stadje te gaan bezoeken.
Ik geloof dat de keus op Middelburg gaat vallen.
We zijn nu nog in de thuishaven, dus auto's bij de hand.

Morgen belooft de wind af te nemen en vertrekken wij (met boot en al) naar het noorden.

1. Paul O.:
    11 juli 2016
    Ja daar zou ik ook klotsende oksels van krijgen.
    Dat moet bij de Phantom 5 dus anders worden geregeld... terugvliegen naar het basis station... dat zou met gps toch ook moeten kunnen.
    Afijn, dit houdt het spannend en er moet wat te wensen overblijven, nietwaar Frank?
  2. Happy Koops:
    17 juli 2016
    Het schijnt op Phantom 4 ook in te stellen te zijn...heeft hij zijn moeder onnodig het zweet tussen de schouderbladen bezorgd..